Gending Sriwijaya (2013)

Gending Sriwijaya (2013)
Bahasa Melayu Palembang , Sumatera (S)
 
Sesape dah pernah tengok citer ni ?
Jom layan citer ni gaiss .
 
Citer ni berlatarkan Nusantara di setting waktu abad ke – 16 . Kira – kira 3 abad lepas kerajaan
Sriwijaya jatuh . Sriwijaya jatuh , barulah muncul kerajaaan kerajaan kecil . Semua pun saling berebut kuasa .
 
Salah satu kerajaan kecil tu , kerajaan Kedatuan
Bukit Jerai pimpinan Dapunta Hyang bersama ratu ,Kalimanyang . Dua putera mereka Awang Kencana dan Purnama Kelana .
 
Macam biasalah , dalam kebanyakkan citer2 dulukala , perangai dua beradik jauh berbeza , raja makin tua nak ada pewaris . Dah pilih pewaris , yang sorang lagi sentap kempunan nak jadi raja . Pastu berlakulah penganiayaan dan fitnah.
 
Dipendekkan lagi citer , entah macam mana terlepas dari hukuman , terus lari selamatkan diri dengan hati yang penuh dendam dan ingin tuntut bela.
Citer ni ada arwah Jupe ( Julia Perez ) sebagai heroin, bawa watak seorang bandit /perampok.
 
Juga ikut balas dendam lepas apa yang jadi dengan keluarganya.

Aksi lawan2 dalam citer ni not bad gak , bagi saya inilah lakonan

terbaik arwah Jupe dalam filem , aksi2 lawan arwah pun tak sangka, mantap gilerr . Rating peribadi 7.5 /10
 
Apa komen anda ??
 
 
 
 
{{ reviewsOverall }} / 10 Users (0 votes)
Rating0
What people say... Login to rate
Order by:

Be the first to leave a review.

User Avatar User Avatar
Verified
{{{ review.rating_title }}}
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

This review has no replies yet.

Avatar
Show more
Show more
{{ pageNumber+1 }}
Scroll to Top